Svar: Skift af autostol

7. april 2009

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære A/M

Børn er forskellige på mange måder og nogle børn er fysisk meget store børn, andre børn er fysisk mindre. Derfor er man, når man skal vælge autostol og skift af disse nødt til at se på barnets størrelse og det er meget vigtigt at autostolen passer til barnet, ellers virker den ikke sikkerhedsmæssigt godt nok.

Nogle børn vejer 11-12 kg, når de er ½ år, andre børn vejer det samme når de er 1 år ... I har en stor og dejlig pige og det lyder som om at hun snart vil få brug for en autostol, med den vægt og længde hun har :o)

Når man vælger autostol, så er der flere ting, som skal være i orden, for at barnestolen er den rigtige:

- Dit barn skal sidde ordentligt i stolen
- Vægtgrænserne skal overholdes i forhold til godkendelsen
- Selen skal sidde korrekt ved barnets skulder og mave
- Barnets hoved må ikke stikke op over kanten af stolen
- Alderen er underordnet for valg af autostol. Det er altså et spørgsmål om at stolen skal passe til barnet - både vægt- og længdemæssigt. Derfor er det altid en god idé at tage barnet med hen i forretningen og så derudfra købe en stol som passer.

Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at man vælger en bagudvendt stol så længe som muligt. Det svarer i praksis til ca 3 år. Det anbefales også selvom der findes andre godkendte løsninger.

Når børn sidder bagudvendt, bliver kroppen og hovedet presset mod sæderyggen ved en frontal kollision. Kraften bliver derfor fordelt over en større flade, så belastningen på barnet bliver mindre. Hoved og nakke får lille eller ingen tilbagekastning.

I fremadvendt position, hvor barnet sidder og kigger i kørselsretningen, så vil nakken og hovedet ved en frontal kollision få en voldsom bevægelse ...

Annonce

... fremad.

Da hovedet på mindre børn er meget større og tungere end resten af kroppen, så vil risikoen for skade på hals og nakke ved en frontal kollision være langt større, når barnet sidder fremadvendt. Et barn der presses mod selen vil også kunne få indre skader.

Derfor anbefales det nu at man vælger en bagudvendt løsning både, når man taler babystol og barnestol. Først når barnet er omkring 3 år skiftes til en fremadvendt autostol og når barnet vokser ud af den skiftes til en selepude. Hele tiden afhænger tidspunktet for skift af barnets vægt og længde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Man kan købe stole som kan placeres både bagudvendt og fremadvendt. Det er dog vigtigt at man aldrig forsøger at montere stolen bagudvendt, hvis den ikke er beregnet til det. På samme måde skal en stol, som er beregnet til bagudvendt montering, aldrig monteres fremadvendt. Uanset hvilken stol man bruger, så skal den spændes korrekt fast, eller mister den sin sikkerhedsmæssige effekt.

Det har været meget fremme at børn ikke kunne sidde bagudvendt på grund af manglende plads til barnets ben. I følge Rådet for større færdselssikkerhed, så tager børn ikke skade af at sidde med bøjede ben og skal man på en lang tur, så må man sørge for at holde pauser undervejs.

Så I skal have en ny autostol og vil nok skulle vælge en model der går fra ca 9-18 kg (de plejer at ligge deromkring). I bør fortsat vælge en bagudvendt model, da det er mest sikkerhedsmæssigt forsvarligt og så skal I tage jeres datter med, så I får en stol som virker god for hende - både nu og når hun senere vokser :) Hun kan godt tåle at sidde lidt mere op nu og stolen vil hun højst sandsynlig kunne bruge de næste 2 år frem.

Fortsat held og lykke i jagten på en god stol, og rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.